Akut tandvård

Akut tandvård i Södertälje, dygnet runt.

Akut tandvärk kan komma plötsligt och det är rekommenderat att få detta åtgärdat så snabbt som möjligt – där kommer vi in. På Nova Tandklinik erbjuder vi akut tandvård under dygnets alla timmar, 7 dagar i veckan.

Har du drabbats av ilningar, värk eller slagit ut en tand? I så fall är det viktigt att inte vänta med att söka hjälp. En lagning kan ersättas snabbt och kostnadseffektivt. Väljer man att vänta ökar dock risken för att skadan förvärras eller infekteras.

Tveka inte att ringa till oss direkt och boka en tid, våra duktiga och erfarna tandläkare kommer att ta emot dig snarast möjligt!

Vi har öppet vardagar och helger för att kunna erbjuda kostnadseffektiv och god service för alla sorters akuta fall.

Vad är akut tandvård?

Plötsligt så händer det. En olycka inträffar och tänderna skadas eller slås ut. Det kan också hända att en fyllning lossnar, en krona spricker eller att du drabbas av plötslig värk eller kraftiga ilningar som inte går över. Akut tandvård är helt enkelt tandvård som inte kan vänta.

Det främsta målet vid behandling av akuta tandbesvär att du ska slippa ha ont. Det gör vi genom att lindra besväret. I många fall kan vi också bota men det är inte alltid som det går att åtgärda problemet direkt – i synnerhet vid större frakturer som kräver kirurgisk behandling.

Det kan kännas tryggt att veta vad som väntar hos akuttandläkaren innan du kommer in till kliniken. Det första vi gör är att undersöka din mun med hjälp av röntgenbilder för att ta reda på exakt vad som hänt. Därefter kan vi ställa en korrekt diagnos och erbjuda behandling och/eller smärtlindring. Oavsett problemet är det vårt främsta fokus att du ska bli symtomfri så snabbt som möjligt.

När du ska söka akut tandvård

Alla människor kan behöva akuttandvård förr eller senare i livet och det är många som står i valet och kvalet mellan att söka hjälp eller vänta tills nästa ordinarie tandläkarbesök. Tumregeln här är att boka en akuttid om det gör ont eller om du på något sätt har skadat dina tänder – även om du förlorat eller haft sönder implantat, proteser, fyllningar eller en bro/krona.

Ju tidigare du får hjälp desto bättre. Tandvärk orsakad av karies kan snabbt förvandlas till inflammation och leda till onödiga infektioner eller parodontit (tandlossning). Hål i tänderna är förhållandevis enkla att åtgärda men djupare infektioner som orsakat tandlossning kräver större och kostsammare ingrepp.

Har du slagit ut eller tappat en bit av tanden ska du försöka sätta tillbaka den eller förvara den i mjölk och boka tid hos en jourtandläkare. Då har vi större möjligheter att rädda den skadade tanden genom att helt enkelt klistra fast biten igen.

Situationer då du bör söka akut tandvård:

• Kraftiga ilningar
  • Fyllning har lossnat

• Delvis avslagen tand

• Utslagen tand

• Svullet och ömt tandkött

• Svår värk i visdomstand

• Krona eller plomb har lossnat

Akuttandvård för barn

Om ditt barn har råkat ut för en olycka med sina tänder bör ni söka hjälp så fort som möjligt. Utslagna mjölktänder går inte att rädda men det är viktigt att undersöka så att den permanenta underliggande tanden inte skadats vid olyckan, något som kan hända om mjölktanden tryckts upp i tandköttet. Barn som skadat sina tänder i en olycka har förtur på vår klinik.

Jourtandläkarna på Nova Tandklinik har lång erfarenhet av små patienter i behov av akut tandvård. Här får de ett varmt och personligt bemötande i en trygg miljö!

Har du råkat ut för en olycka?

Att lida av svår tandvärk på grund av skada eller inflammation kan leda till svårare besvär på sikt. Vi hjälper både vuxna och barn med akuta tandproblem.

Oavsett dina tandproblem finns vi här för att erbjuda kostnadseffektiv och god service för alla sorters akuta fall. Ring oss direkt eller boka tid online. Nova Tandklinik har akuttider alla dagar, även på kvällar och helger. Våra duktiga jourtandläkare gör sitt bästa för att ta emot dig snarast möjligt.