Bettskenor

En bettskena av hårdplast är ett bra hjälpmedel om du gnisslar eller pressar tänder. Med en bettskena kan käkmusklerna lättare slappna av. Du skyddar dina tänder från slitage och eventuella skador som kan uppstå av gnisslandet. Genom att stabilisera bettet och avlasta käklederna minskar också de vanliga symptom som ofta associeras med bruxism, som t.ex. huvudvärk, muskelvärk och ilande tänder.

Vad är bruxism?

Har du ofta huvudvärk eller känner dig öm i käklederna när du vaknar på morgonen? Det kan bero på att du gnisslar eller pressar tänderna medan du sover. Bruxism är inte farligt men kan orsaka symptom som känns besvärande i vardagslivet. Svårare tandgnissling eller tandpressning där du biter ihop väldigt hårt kan däremot leda till tandköttssjukdomar, snedställning av tänder och tandlossning.

Orsaker till tandgnissling och tandpressning

Bruxism är direkt kopplat till stress men kan också uppstå på grund av sömnstörningar, neurologiska sjukdomar eller ett instabilt bett. Vissa läkemedel kan även orsaka tandgnissling och tandpressning. Är det snedställda tänder eller en trasig fyllning som gör att du gnisslar tänderna är det viktigt att åtgärda grunden till problemet först. Med tandreglering eller lagning av trasiga fyllningar kan vi effektivt reducera risken för att du utvecklar bruxism.

När ursprunget till besvären är psykologiska faktorer som exempelvis stress, ångest eller depression är det svårare att hitta en snabb lösning. I så fall är en bettskena det bästa alternativet då den skyddar dina tänder och hjälper käkmusklerna att slappna av under natten.

När är det dags att söka vård?

Tandgnissling sker vanligtvis på natten så det är inte helt lätt att veta om du lider av bruxism, i synnerhet om du sover ensam. Däremot finns det vissa tecken man bör se upp med. Det går faktiskt att se på tänderna om de är ovanligt slitna. Oftast är de framtänderna och hörntänderna som drabbas svårast av bruxism. Tanden förlorar volym och ser väldigt nött ut. Käklederna kan också kännas ovanligt ömma när du tuggar.

Om du misstänker att du lider av bruxism är det viktigt att du tar upp det med din tandläkare vid nästa besök. De flesta typer av bruxism kräver ingen behandling utöver en bettskena som förhindrar skador på tänderna.

Olika typer av bettskenor

Det absolut vanligaste behandlingsalternativet för patienter med bruxism är en vanlig bettskena av plast. Den minskar friktionen när du gnisslar/pressar tänderna samtidigt som de skyddas från slitage. På Nova Tandklinik erbjuder vi 2 typer av bettskena som uppfyller olika funktioner.

Hård bettskena

En bettskena av hårdplast uppfyller flera funktioner. Om du gnisslar eller pressar tänderna är det förmodligen en hård bettskena du behöver. Oftast uppstår gnisslingen i ett omedvetet tillstånd när du sover men det kan också ske mitt på dagen om du känner dig stressad. Obehandlad bruxism leder till slitage på käkleden och kan orsaka stela käkmuskler och huvudvärk på grund av överansträngning. Risken ökar även för skador på tandemaljen, något som kan leda till ilningar och ett insjunket bett.

Vid behov av en bettskena utför tandläkaren en grundlig utredning av ditt specifika behov. En hård bettskena används normalt i överkäken och ger bland annat en förbättrad tuggfunktion och mindre spända käkmuskler. Våra tandläkare tar ett snabbt avtryck i över- och underkäken. Därefter utformar våra tandtekniker en optimal bettskena i hårdplast som låter underkäken röra sig fritt.

Mjuk plastskena

En mjuk plastskena är oftast nödvändigt vid större protetiska ersättningar som broar eller implantat, detta för att förhindra slitage på den nya konstruktionen. Denna sortens skena kan börja bli sliten efter en tid. Det är därför viktigt att den förnyas med jämna mellanrum.

Behöver du hjälp?

Tveka inte att kontakta oss angående frågor som rör bettskenor. På Nova Tandklinik vill vi att du som patient ska kunna påverka din egen vård. Vi är anslutna till försäkringskassans statliga tandvårdsstöd. Det innebär att du har rätt till ett högkostnadsskydd som gäller vid behandlingar som överstiger 3000 kronor. All tandvård för barn och vuxna under 23 år är kostnadsfri.

Misstänker att du lider av bruxism är du välkommen att boka tid eller ringa till kliniken på telefonnummer 08 – 550 88 550 / 072 – 299 01 07. Vi finns på Storgatan 17, i hjärtat av Södertälje. Välkommen in!