Lagningar

Karies och frakturer är vanliga orsaker till att man behöver laga en tand. Om du misstänker att du skadat en tand bör detta kontrolleras så tidigt som möjligt för att undvika att frakturen sprider sig och tanden går sönder.

Hos oss kan du få hjälp med att laga hål och frakturer. Vi använder olika sorters fyllningsmaterial beroende på skadans omfattning och efter att ha undersökt din mun med bl.a. röntgenbilder.

Situationer då en tand behöver lagas

Den absolut vanligaste orsaken till att man kan behöva laga en tand är kariessjukdom. Karies orsakas av bakterier som fräter hål i tänderna. Det behöver inte göra ont att ha karies eftersom smärtan uppstår först när bakterierna trängt igenom till tandnerven. Däremot händer det att en tand plötsligt spricker när du äter eller biter något hårt. Det beror på att tanden är så pass skadad att den inte längre står emot yttre påfrestningar och helt enkelt går sönder.

Andra situationer då det kan bli aktuellt med lagningar är tandlossning (parodontit) eller tänder som spruckit vid en olycka. Gamla fyllningar som inte längre håller tätt kan också behöva ersättas för att hindra bakterier från att orsaka inflammation och andra besvär.

Våra fyllningsmaterial

Att fylla trasiga tänder med olika sorters komposit är en vanlig tandkirurgisk metod för att laga eller återskapa en skadad tandsubstans. På Nova Tandklinik använder vi regelbundet 3 olika fyllningsmaterial.

Plastkomposit

Plastkomposit består av en plastmassa som innehåller små partiklar av kvarts eller glas. Fördelarna med denna sortens fyllning är att materialet har en naturtrogen ton och går att fästa direkt till tanden. En plastfyllning håller i ungefär 5-10 år och fungerar bäst vid små lagningar. En nackdel är att materialet är förhållandevis känsligt för påfrestningar som t.e.x hårt tuggtryck och lätt samlar plack (bakteriebeläggningar). Plastbaserade kompositfyllningar missfärgas också snabbare om du är rökare.

Nanokeramiska fyllningsmaterial

Nanokeramiska fyllningsmaterial består av kisel och zirkoniumdioxid och är ett allergivänligt alternativ till vanliga plastfyllningar då det inte innehåller metakrylater. Utseendemässigt ger det samma naturtrogna resultat. Hållbarheten är hög då materialet är lika slitstarkt (eller t.o.m mer slitstarkt) än plastkomposit.

Glasjonomer

Glasjonomer är en typ av tandfyllningscement som innehåller fluor. Materialet används flitigt vid tandfyllningar på mjölktänder och är också en bra lösning när man som vuxen behöver en långtidstemporär fyllning för att förebygga karies eller laga en fraktur. Den främsta fördelen är förmågan att uppta och avge fluor, vilket kan förebygga karies (hål i tänderna). En nackdel är att glasjonomer inte är lika slitstarkt som permanenta fyllningar (komposit eller nanokeramiska fyllningar) och har en begränsad hållfasthet.

Vi följer alltid tandläkarförbundets samt tandvårdsskadeförbundets rekommendationer vid val av material.

Inlägg istället för fyllning?

Det går även att ersätta gamla fyllningar med inlägg av olika slag. Inlägg är ett mer estetiskt alternativ och tillverkas av vår duktiga tandtekniker. Det kan dock vara dyrare än en vanlig fyllning, men har å andra sidan en bättre prognos.

Vi använder inte amalgam och rekommenderar inte att man har amalgamfyllningar. Kontakta oss gärna om du har frågor kring amalgamfyllningar eller läs vidare under fliken ”amalgamsanering” för mer information angående amalgam.

Boka tid hos oss

På Nova Tandklinik tillämpar vi de senaste teknikerna och behandlingsrekommendationerna. Våra erfarna tandläkare utför alla lagningar och kirurgiska ingrepp på kliniken. Detta är en fördel då vi kan följa behandlingsprocessen från start till slut, samtidigt som vi har full koll på garantier och materialval.

Vill du känna dig trygg och informerad hos din tandläkare? Som patient är det viktigt att du har alla förutsättningar för att kunna påverka din egen vård. Nova Tandklinik är ansluten till försäkringskassans statliga tandvårdsstöd. Det ger dig rätt till ett högkostnadsskydd som gäller vid dyra behandlingar (3000 kronor eller mer). All tandvård för barn under 23 år är kostnadsfri.

Hos oss kan du boka tid online. Det går också bra att ringa till kliniken på telefon 08 – 550 88 550 / 072 – 299 01 07. Vi finns på Storgatan 17, i hjärtat av Södertälje. Välkommen in!