• Storgatan 17, 151 72 Södertälje
  • 08-550 88 550

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Patient information efter en rotfyllning

Efter en rotbehandling kan tanden kännas öm, både när man rensar ur infektionen längst med kanalerna samt vid fyllningsbehandlingen. Detta sker då infektionen inte ger sig direkt efter behandling utan avtar successivt. Det är inte alltid man känner ömhet, men skulle det ske, så går det lätt att lindra med värktabletter.

Får du feber och/eller svullnad så ska du ta kontakt med din behandlande tandläkare.

Efterkontroll av rotfylld tand

Mellan sex månader till 1 år efter att man fått en rotfyllning bör tanden kontrolleras av våra tandläkare på kliniken. Detta gör man för att bekräfta att infektionens omfattning reducerats, och ibland till och med läkt ut helt. En rotfylld tand blir försvagad pga att man avlägsnat blodflöde och nerver till tanden. Därför brukar våra tandläkare rekommendera en pelare samt krona på tanden som blivit rotfylld för att förhindra framtida frakturer eller skador på den rotfyllda tanden. En rotfylld tand täcks ej av garanti enligt regelverk.

Komplikationer som kan ske vid rotfyllning:

• Infektion

Käkbenet runt roten kan bli infekterad. Detta kan ske när en tidigare infektion inte läkt fullständigt eller om rotfyllningen inte är tillräckligt tät och bakterier har lyckats ta sig igenom. Tanden kan då kännas öm och man kan få en svullnad i tandköttet som är varfyllt.

• Tanden går sönder

En rotfylld tand löper större risk att spricka eller gå sönder. Detta sker eftersom en rotfylld tand blir torr och mer ömtålig, vilket kan leda till skador om tanden inte förses med en krona.

• Värk och smärta

Det kan ske att man känner värk och smärta efter en rotfyllning. Detta kan lätt lindras med värktabletter normalt i några dagar. Skulle svullnad och/eller feber uppstå, bör man så snabbt som möjligt kontakta behandlande tandläkare för att undersöka besvären.

Tveka inte att kontakta oss om du har frågor angående din rotfyllning. På Nova Tandklinik använder vi oss senaste tekniken för att kunna erbjuda den högsta kvaliten.

• Hitta oss
    Storgatan 17, 151 72 Södertälje