• Storgatan 17, 151 72 Södertälje
  • 08-550 88 550

TIPS OCH RÅD

Nova Tandklinik strävar efter att ge patienterna informationen de behöver för att kunna hålla sin munhälsa frisk. Vi lägger stor vikt på att våra patienter vid undersökningstillfälle ska ha god munhälsa efter besök hos oss. Nova Tandkliniks erfarna tandläkare och tandvårdspersonal är alltid redo att ge dig tips och råd vare sig det är innan, under och efter besöket. Vi vill erbjuda den bästa tandvården anpassad för dig till det bästa priset. Vi är alltid tillgängliga för frågor utan extra kostnad via telefon eller mail. Du kan alltid känna dig trygg med din behandling och tandhälsa på Nova Tandklinik.

• Hitta oss
    Storgatan 17, 151 72 Södertälje
  • Ring oss
  • E-post
    info@novatandklinik.se

Håll ditt tandkött och dina tänder friska

Att enbart borsta tänderna är inte alltid det gyllene receptet för ett friskt bett. Att komplettera med tandtråd eller mellanrumsborste är rekommenderat. Det är även viktigt att tänka på kosten och att man sköljer munnen efter varje måltid. Vi på Nova Tandklinik informerar och håller våra patienter alltid uppdaterade om nya rön och tekniker i den stora djungeln när det gäller skötsel av tänder och tandkött. Nedan listar vi de bästa tipsen på hur du skall göra för att hålla dina tänder och ditt tandkött i toppskick:

1. Borsta alltid tänderna morgon och kväll – att borsta tänderna 2 gånger om dagen med fluortandkräm är ett optimalt sätt att tillföra fluor, som skyddar och stärker upp tänderna. Detta bidrar till att öka tandens egna försvar och att bakterierna som orsakar hål i tänderna neutraliseras och ”dör”. Det är viktigt att veta hur man borstar. Det gäller att få in rätt teknik tidigt så det utförs rutinmässigt. Vi på Nova Tandklinik är måna om era tandborstningsvanor och rutiner och kommer att tillföra information samt demonstrera vilken tandborstningsteknik som är bäst för just dig. Generellt rekommenderar vi alltid en mjuktandborste, som man byter ofta för att inte minska rengöringseffekten och undvika slit skador på tänderna och tandköttet. Vi hjälper dig mer än gärna att välja rätt tandborste – el eller manuell tandborste.
  1. Använd alltid tandtråd och/eller mellanrumsborste. Många tror att enbart tandborstning räcker, men det gör det inte alltid. Även om man har den bästa tandborstningstekniken, så är man inte optimalt skyddad om man inte rengör mellan tänderna. Bakterierna kan gömma sig i det trånga utrymmet mellan tänderna, där tandborsten inte når. Om man inte avlägsnar matrester och bakterier kan dessa orsaka hål i tänderna eller tandköttsinflammation genom att tränga igenom under tandköttsnivån. Det är därför viktigt att avlägsna bakterier och eventuellt matrester genom att använda sig av tandtråd och/eller mellanrumsborste 1-2 gånger per dag (viktigast innan läggdags).
  1. Kosten spelar stor roll i hur tänderna mår. Kolhydrater finns i nästan all mat vi äter, men det finns olika sorters kolhydrater. Alla dessa kolhydrater gynnar bakterierna då de livnär sig på detta. Bakterier älskar de kolhydrater som finns i t.ex. godis (socker), det är därför viktigt att försöka minska sitt intag av godis. Detta kan göras genom att till exempel begränsa godisätandet till en dag i veckan. Men generellt gäller det att minska småätandet, då tänderna inte får vila för att ta sig an bakterierna som orsakar hål. Det rekommenderas att äta 3-5 mål om dagen, och undvika småätandet emellan. Det är även viktigt att ha en variationsrik kost för att tillgodogöra dig alla näringsämnen. Att dricka vatten hjälper till att skölja bort matrester, vilket bidrar till att bakterier dör då de inte har kolhydrater att livnära sig på.
  1. Tobaksbruk bidrar till ohälsa och negativ hälsoeffekt för tänder och tandkött, men även för resten av kroppen. Både rökning och snusning orsakar missfärgningar, men det finns allvarligare konsekvenser av tobaksbruk. Nikotin och koloxid bidrar till att blodkärlen drar ihop sig. Detta minskar blodflödet till tandköttet. Det bidrar även till försämrat immunförsvar, vilket orsakar infektioner och kan leda till bland annat tandlossning.

All vår tandvårdspersonal på Nova Tandklinik står redo att svara på dina frågor om din tandhälsa. Ring eller kom förbi så ska vi tillsammans hitta den bästa lösningen för dig.