Att dra ut en tand kan i vissa fall tyvärr vara ett nödvändigt ont. När vi på Nova Tandklinik inte ser något annat alternativ för att rädda en tand kan det vara läge för tandutdragning – exempelvis om du skadat dig, fått en inflammation eller har problem med en visdomstand. Inför en sådan här procedur är det inte alls konstigt att känna sig lite orolig och nervös, framförallt kring läkningen efter tandutdragningen. Här får du svar på allt som är värt att känna till om eftervård och läkning!

När är det aktuellt att dra ut en tand?

Om du aldrig tidigare dragit ut en tand kan det kanske verka som ett omfattande ingrepp. Faktum är dock att tandutdragning är en rutinprocedur för oss på Nova Tandklinik, och därför kan du känna dig helt trygg i våra händer. En tandutdragning kan bli aktuell om vi upptäcker att det finns ett problem som behöver åtgärdas, eller om vi vill motverka framtida besvär i din mun. Se mer här. De vanligaste orsakerna till att du kan behöva dra ut en tand är följande:

• En infekterad visdomstand – visdomständer växer oftast inte på ett optimalt sätt, vilket innebär en ökad risk för att bakterier tar fäste och orsakar en infektion där.
  • Överträngning – innan en tandreglering kan du behöva ta bort en eller flera tänder.
  • En skadad tand – om du skadat eller brutit en tand alternativt fått en allvarlig infektion finns det ibland ingen annan utväg än att ta bort den.

Har du värk efter rotfyllning? Då ska du söka akut tandvård

Att tänka på för att optimera läkningen efter tandutdragning

Det finns en del saker du bör tänka på för att undvika komplikationer och se till att din läkning efter tandutdragningen går bra. Det är dock ytterst få av våra patienter som drabbas av komplikationer, och då är det oftast problem som man inte själv rår för. Tänk på följande för att främja läkningen efter tandutdragningen:

• Undvik att skölja munnen  det kan förlänga blödningen/läkningsprocessen.
  • Undvik att äta i minst en timme – vänta tills bedövningen släppt helt.
  • Undvik rökning/snusning – försök vänta i åtminstone 72 timmar.
  • Borsta/peta inte – den första tiden ska du undvika att vidröra området där tanden suttit.

Hur lång tid tar läkning efter tandutdragning?

Det är helt normalt att uppleva symtom som blödningar, svullnad och värk efter du dragit ut en tand. Blödningar och värk upphör oftast inom några dagar, medan svullnad kan sitta i ett par veckor. Det är viktigt att du hör av dig till oss på Nova Tandklinik om det börjar blöda på nytt, om svullnad och värk inte avtar samt om du får feber eller svårigheter att svälja.

Hur lång tid tar läkningen efter en tandutdragning?

Blödningar och värk efter en tandutdragning upphör vanligtvis efter några dagar. Viss svullnad kan däremot hålla i sig under ett par veckor.

När är det aktuellt med tandutdragning?

Vi på Nova Tandklinik kan hjälpa dig med tandutdragning om vi inte ser att det finns något annat alternativ för att rädda tanden. Det kan till exempel handla om att du har en infekterad visdomstand eller om du skadat dig.

Vad är viktigt att tänka på efter en tandutdragning?

Vi på Nova Tandklinik rekommenderar att du inte sköljer munnen direkt efter ingreppet, och att du undviker att äta tills bedövningen släppt. Det är också viktigt att du undviker att borsta eller peta i området den första tiden.