6 februari, 2023

Fördelar med att använda tandtråd

Ett bra sätt att förebygga framtida karies och plack är att använda tandtråd varje dag, och helst efter varje måltid. Att använda tandtråd gör dig inte immun mot hål i tänderna men hjälper till att rengöra där tandborsten inte kommer åt.

Bakterier samlas i tänderna varje dag, dygnet runt. Genom att sköta munhälsan på rätt sätt kan du bevara dina friska tänder livet ut.

Tandtråden kommer åt där tandborsten får stopp

Att borsta tänderna minst två gånger om dagen är helt avgörande för att upprätthålla en god munhygien, men det är oftast inte tillräckligt. Som vuxen är det viktigt att komplettera tandborstningen med andra hjälpmedel som kommer åt mellan tänderna, där utrymmet är för trångt för tandborstens grova borst.

Tandtråd är en tunn vaxad (eller ovaxad) tråd som man drar upp och ner mellan tänderna för att få bort plack, matrester och bakterier. Regelbunden användning av tandtråd förebygger sjukdomar som normalt uppstår till följd av en bakterieansamling, som t.ex. karies, tandköttsinflammation och tandlossning. För patienter som inte trivs med tandtråd eller inte riktigt får grepp om tekniken kan en tandsticka eller mellanrumsborste istället vara lösningen.

Hur ofta du bör använda tandtråd, och när

Egenvård av tänderna bör ske två gånger om dagen, morgon och kväll, och ska helst inkludera tandborstning, tandtråd och eventuellt munskölj. Tandborsten är det första steget i din munhälsorutin och avlägsnar ca 50 procent av alla bakterier i munhålan. Därefter använder du tandtråd för att rengöra där tandborsten inte kommer åt, alltså djupt nere vid tandköttsfickorna. Tråden öppnar också upp så att fluoret från tandkrämen ska bättre kunna tränga ner mellan tänderna.

Munskölj är ett bra men inte nödvändigt komplement till tandborste och tandtråd. Använder du munskölj ska det helst inte innehålla alkohol då detta även kan ta död på de goda bakterierna i munfloran.

Daglig användning av tandtråd minskar inflammation

Bakteriebeläggningar (plack) är den största orsaken till vanligt förekommande tandsjukdomar.

Ett svullet eller blödande tandkött är ett klart tecken på inflammation och ofta kan det blöda i samband med användning av tandtråd.

Men det går faktiskt att lindra tandköttsinflammation med regelbunden användning av tandtråd. Viktigt är att du fortsätter använda tandtråd tills infektionen läkt ut helt av sig självt.

Det finns gränser för hur långt man kan komma med tandtråd. Går inte blödningen över efter en månads tid kan det vara läge att boka tid hos tandläkaren. I svårare fall av gingivit kan du behöva starkare bakteriedödande medel som ordineras av tandläkaren.

Ta första steget mot en sundare munhälsa

Regelbunden användning av tandtråd är ett utmärkt sätt att förebygga karies, tandköttsinflammation och tandlossning. Behöver du hjälp med att börja använda tandtråd för att undvika framtida tandsjukdomar?

Nova Tandklinik är en modern tandvårdsklinik i hjärtat av Södertälje som drivs av tandvårdspersonal med lång erfarenhet. På Nova Tandklinik arbetar ett team av välutbildade och flerspråkiga tandläkare och tandsköterskor.

Boka tid nu

Vi erbjuder den vård som just du behöver och gör vårt yttersta för att du ska trivas. Välkommen att boka tid!