Rotfyllning är en odontologisk behandling som används när det blivit en infektion eller inflammation inuti tandpulpan, vilket ofta beror på djupgående karies. På Nova Tandklinik arbetar skickliga tandläkare med lång erfarenhet av att utföra rotfyllningar, och som brinner för att hjälpa människor till en bättre munhälsa. Tveka inte att boka tid om du har oregelbundna ilningar eller smärtor från en tand – du kan vara i behov av en rotfyllning! Lika viktigt är det att kontakta oss om du får komplikationer och svår värk efter en rotfyllning. Hur ser egentligen läkningsprocessen ut efter en rotfyllning? Vilken typ av värk är normal och inte? Fortsätt läsa för att ta reda på mer!

Så går en rotfyllning till

Vid en rotfyllning avlägsnar vi tandpulpan genom att spola runt rotkanalerna med bakteriedödande medel. Efter detta rensar vi upp kanalerna ordentligt för att uppnå en helt steril miljö. Ibland kan detta medel behöva agera i området under ett par veckor, och då gör vi en slags tillfällig rotfyllning innan den riktiga rotfyllningen äger rum. När kanalerna är helt sterila fyller vi rotkanalen med tandkomposit som motverkar uppkomst av bakterier och således även framtida infektioner. Oftast räcker det med ett besök, men beroende på hur omfattande infektion du har och antalet tänder som är i behov av rotfyllning kan du behöva komma på flera återbesök efter ingreppet. Vi brukar även placera en vit fyllning över kanalerna för att skapa ett fint och jämnt utseende. Ibland kan en krona behövas, eftersom rotfyllda tänder har en tendens att spricka lättare.

Vanliga känningar efter en rotfyllning

Det är helt normalt och väldigt vanligt att ha lite värk efter en rotfyllning. Du kan även ha ont efter rensningen av kanalerna. Värken är oftast övergående och kan lindras med receptfria, smärtstillande läkemedel. Glöm inte heller bort att du inte ska äta eller tugga innan lokalbedövningen släppt. Den rotfyllda tanden kan kännas annorlunda att tugga med efter behandlingen.

Efterkontroll av rotfylld tand

Sex månader efter rotfyllningen ska du komma in på efterkontroll hos Nova Tandklinik. Då röntgar vi den rotfyllda tanden för att kontrollera om infektionen reducerats eller läkt ut helt och hållet.

Då ska du kontakta Nova Tandklinik för akut tandvård

Om din värk efter en rotfyllning inte går över, eller om du får feber och svullnad i kombination med värken, är det viktigt att kontakta oss. Risken finns att infektionen blossat upp på nytt, och då behöver du komma in till oss för akut tandvård.

Är det vanligt att ha värk efter en rotfyllning?

Efter en rotfyllning är det vanligt att ha lite ont i tanden som behandlats. Detta är övergående och kan lindras med hjälp av receptfria, smärtstillande läkemedel.

När behöver man söka akut tandvård efter en rotfyllning?

Om värken efter rotfyllningen inte går över, och om du får feber eller blir svullen i området samtidigt, är det viktigt att kontakta oss på Nova Tandklinik. Risken finns att infektionen blossat upp igen, och då behöver du akut tandvård.

Vad innebär rotfyllning?

Rotfyllning är en så kallad odontologisk behandling. Vid denna typ av behandling avlägsnas inflammerad, infekterad eller död vävnad i en tandrotskanal för att sedan ersättas med rotfyllningsmaterial.