Tand­­lossning

Tandlossning (eller parodontit som det heter i kliniska termer) är en folksjukdom som påverkar många människor. Det är inte alltid som tandlossning orsakar smärta och därför kan sjukdomen gå obemärkt förbi i flera år. Ibland känns det inget förrän det är försent. Därför är det viktigt att börja med en god oral hygien i tidig ålder.

När uppstår tandlossning?

Tandlossning är en samling inflammationssjukdomar som fortlöpande bryter ned bindväven runt tänderna och kan leda till tandförlust om man inte får rätt behandling. Orsaken till parodontit är bakterier (plack eller biofilm/mikrobiologisk plack) som fäster på tandytan och orsakar inflammation. Sjukdomsförloppet kan hindras om man tar bort det som orsakat inflammation, dvs. bakterierna.

Ofta är parodontit en konsekvens av tandköttsinflammation som pågått under en längre tid. Ett blödande eller svullet tandkött kan läka ut av sig självt men märker du att det blöder ofta när du borstar tänderna eller tuggar mat är det viktigt att söka vård hos en tandläkare. Ju längre du väntar med att få behandling, desto större är risken att tänderna börjar förlora sitt fäste till följd av inflammationen.

Tecken som visar på att man eventuellt kan lida av ett tidigt stadie av tandlossning

• Tandköttet får en rödare nyans och blödningar vid tandborstning sker oftare
  • Att tandköttet ”åker upp” så att tänderna ser längre ut, dvs recession av tandköttet.

• Att tänderna blir rörliga och ”flyttar” på sig, speciellt framtänderna
  • Regelbunden och svårtillgänglig tandsten som bildas runt tänderna längs tandköttet
  • Vissa tänder blir lösa eller mobila.
  • Det smakar och luktar illa i munnen

Hur behandlar man tandlossning?

Tandlossning är en komplex sjukdom. Omfattningen och hur länge man haft sjukdomen påverkar direkt behandlingsaspekterna. Vid enklare former av tandlossning där man behöver åtgärda djupa fickor eller återskapa förlorad bensubstans kan parodontal kirurgi göras.

Vid omfattande tandlossning börjar vi med att ta fram ett röntgenutlåtande där vi tillsammans diskuterar omfattningen av benförlust runt tänderna. Därefter görs en klinisk undersökning där tandläkaren känner efter om tänderna är rörliga och gör en fickdjupsmätning runt varje tand.

Om det finns tänder som inte går att rädda tas dessa bort i ett tidigt skede. Detta sker oftast i väldigt grava fall av parodontit. Övriga tänder rengörs från tandsten, något som kan ta mellan 1-4 besök, beroende av omfattningen av sjukdomen.

Efter 3 – 6 månader görs en utvärdering av behandlingen med ny fickdjupsmätning. Om tandköttet runt enstaka eller flera tänder inte blivit bättre efter intensiv icke-kirurgisk behandling, bör man överväga kirurgisk tandstensborttagning. Under ett sådant ingrepp frilägger kirurgen tandköttet från tänderna och tar bort tandsten och bakteriebeläggningar längs med tandens rot. Tänder som förlorats vid kirurgisk behandling kan ersättas med implantat, broar eller proteser.

Hur förhindrar man tandlossning?

Tandlossning är en bred inflammationssjukdom. Det är därför viktigt att förstå sjukdomen för att själv kunna behandla den. Hos oss får du noggranna instruktioner på hembehandling från vår utbildade personal. En optimal oral hygien är nödvändigt för att förhindra att tandlossningen blir aktiv igen.

Borsta tänderna varje dag och minst två gånger om dagen, morgon och kväll. Det räcker dock inte med att bara borsta tänderna. Använd tandtråd (eller tandsticka) för att få bort matrester och bakterier som sätter sig mellan tänderna. Här kommer du inte åt med tandborsten då utrymmet är väldigt trångt. Skölj också med fluor, gärna dagligen. Det stärker emaljen och håller bakterierna borta, samtidigt som du ”sköljer ur” tandköttsfickorna längst med tanden. Regelbundna kontroller bör ske på tandklinik minst 2 gånger per år.

Boka tid för en undersökning

En enkel undersökning av tandköttet kan ge oss mycket information om din nuvarande situation och risken för parodontit. På Nova Tandklinik utför våra erfarna tandläkare en enkel rutinundersökning av tandköttet för att få en generell bild av din tandköttssituation. Detta görs för att snabbt påbörja behandling och förhindra utveckling av tandköttsinflammation.

Vi tillämpar de senaste teknikerna och behandlingsrekommendationerna. Alla våra kirurgiska ingrepp utförs på kliniken. Detta är en fördel då vi kan följa behandlingsprocessen från start till slut, samtidigt som vi har koll på garantier och materialval.

Vill du känna dig trygg och informerad hos din tandläkare? På Nova Tandklinik vill vi att du som patient ska kunna påverka din egen vård. Vår klinik är ansluten till Försäkringskassans statliga tandvårdsstöd. Som patient har du rätt till ett högkostnadsskydd som gäller vid behandlingar där den totala kostnaden överstiger 3000 kronor.

Tidsbokning online finns tillgänglig. Det går också bra att ringa till kliniken på telefonnummer 08 – 550 88 550 / 072 – 299 01 07. Vi finns på Storgatan 17, i hjärtat av Södertälje. Välkommen in!